niedziela, 15 listopada 2020

244. Nowy pomysł na szalik

 Robi się nowy szalik. Tym razem dla córki, która jest kolorowa jak papuga. Kocha wszystkie kolory tego świata - z wyjątkiem czarnego. 

Żeby sprostać zachciance - a nie zamordować się przy robieniu ze zmianami kolorów - postawiłam na kolorową włóczkę. Szalik ma jej pasować do wszystkiego ( oby nie do niczego 😉) - będzie więc kolorowy, bardzo kolorowy - będzie miał 21 barw.

Dziewiarki na pewno wiedzą, skąd wziąć taką włóczkę? Otóż po prostu zamówić - wymyśliłam, zamówiłam - i mi zrobili taką jak chciałam. Tak można na stronie Kokonki.pl

Wybrałam sobie włóczkę złożoną w 50% z wełny merynosa i 50% akrylu, czteronitkową, 1000 metrów, 6 kolorów.  I idzie to tak: 4 nitki czerwonego, 3 nitki czerwonego+1 pomarańczowa, 2 nitki czerwone+2 pomarańczowe, 1 czerwona i 3 pomarańczowe, 4 pomarańczowe, 3 pomarańczowe+1 zółta....itd przez kolor zielony, niebieski do fioletowych 4 nitek. I kolorów 6 - a barw na szaliku 21. Robotę więc robi włóczka - wzór może być prosty, i tak będzie fajnie.

Żeby nie było banalnie - postanowiłam zrobić szalik po skosie. Inspiracja przyszła stąd: klik!

Nie miałam oczywiście pojęcia wcześniej, jak zabrać się za taki szalik. Tam jest wszystko pięknie wytłumaczone, co i jak po kolei. Szczególnie edukacyjny jest rysunek konstrukcji szalika, który pięknie wyjaśnia sposób wykonania.

Ale nie jest to takie proste przy takiej włóczce. Cała nić ma 1000 metrów. Jak dobrać szerokość szalika, żeby wyrobić całą jej długość i żeby szalik był odpowiedniego rozmiaru, a nie np. 2,65 metra. Co się naliczyłam!

Najpierw zrobiłam początkowy trójkąt, taki koło 20 cm. Długość wyliczałam na kilka sposobów: z powierzchni powstałego trójkąta, z masy zużytej włóczki, a nawet z długości nitki, która poszła na 1 rządek. Wyszło, że będzie za długi. No to dorobiłam jeszcze trochę i wyszło, że przy szerokości 27 cm będzie miał 185 cm długości. Za jakiś czas okaże się, jak prawidłowe były obliczenia.

Na razie mam tyle:


Robię na drutach nr 3,5 prostym ściegiem - wszystkie rzędy prawe.

1 komentarz:

Celestial pisze...

No no no... Jestem pod wrażeniem tych matematycznych wyliczeń :) Szalik na pewno będzie piękny :) Super pomysł z tą kolorową włóczką :)